Klantacceptatie
Wat is Klantacceptatie?
Accepteert u een klant of niet? Daar gaat het om bij klantacceptatie. Het houdt in dat u intern goed weet welke klanten bij uw bedrijf passen. Niet alleen de klant kiest zijn leverancier. Ook u als leverancier kiest uw klanten.
Bedrijven moeten niet alleen aandacht hebben voor een zo hoog mogelijke omzet. Het komt er vooral op op de werving van goede klanten aan. Om u bij de selectie te helpen, kunt u een beroep doen op uw informatieleverancier.
Waarom is een goede Klantacceptatie belangrijk?
Stel dat een of meerdere klanten een factuur van 10.000 euro niet betalen. Als u een marge haalt van 5%, dan moet u al meteen 200.000 euro extra omzet halen om dit te kunnen compenseren. En dat stijgt naarmate uw marge kleiner wordt. Bedraagt uw marge maar 2%, dan moet u al voor 500.000 euro extra verkopen.
Bovendien stopt het daar niet. Het opvolgen van wanbetalers vraagt veel meer tijd dan het opvolgen van correcte afnemers. Kunt u dat vermijden, dan kunt u meer tijd maken voor het werven van nieuwe klanten.
Gaat het om een grote wanbetaling, dan kan die u bovendien zelf in de problemen brengen. Als u geen geld ontvangt van uw klanten, moet u andere middelen zoeken om uw leveranciers te betalen. U verleent dan ook alleen maar betalingsuitstel aan wie dat waard is.
Hiernaast is het goed om te weten of de directie of eigenaar van uw klant niet meerdere faillisementen of zijn of haar naam heeft staan. Zijn er andere bedrijven binnen de organisatiestructuur van uw mogelijke nieuwe klant die in zwaar weer verkeren?
Zakelijke Kredietrapporten van Handelzeker
De zakelijke kredietrapporten van Handelzeker beantwoorden al deze vragen voor u. U krijgt een duidelijk inzicht in het financiële situatie van uw (mogelijke) klant, de eigendomsstructuur en de directie en nog veel meer. Lees meer over de Zakelijke Kredietrapporten van Handelzeker.